Sjors en Sjimmie op reis 1 - Reisverslag uit Kiganjo, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu Sjors en Sjimmie op reis 1 - Reisverslag uit Kiganjo, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu

Sjors en Sjimmie op reis 1

Blijf op de hoogte en volg Dina

03 September 2014 | Kenia, Kiganjo

Sjors en Sjimmie op avontuur...1 aanvulling achteraf

De vlucht kwam mooi op tijd aan en de rij voor de paspoortcontrole en visa desk was ook goed te doen. Dan de bagage... pfff Wat een massa mensen om 1 band. Super die regenboogkleurige banden om mijn koffer. Op die manier kun je ze al op afstand aan zien komen, zodat je de man die twee rijen voor je staat kunt vragen de koffers van de band te halen. Ik moet zeggen dat de mensen wel behulpzaam zijn wat dat betreft. Ik had ze weer, allebei! En de koffer waarin ik de cadeautjes voor de eerste dag had, als eerste. Dit is toch altijd wel spannend.
Bij de bagagecontrole had ik mazzel. Er stond een behoorlijke rij en toen wenkte een jongeman mij die aan het eind van die rij stond. Hij pakte mijn document aan en wierp een korte blik op mijn paspoort en ik kon gaan...yes. Buiten stond een behoorlijke mensenmassa te wachten, maar nergens stak het hoofd van Naftali boven de rij uit en nergens piepte Teresa onder de afzetting door. Geen probleem, maar de batterij van mijn NL telefoon was zo goed als leeg. Ik verwachtte dat het vinden van een parkeerplaats weer problemen opleverde en dat bleek ook zo te zijn. Naftali gebeld en afgesproken dat ik naar de parkeerplaats zou komen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan... Het oversteken ging prima, maar toen moest ik met een kar met zo'n 70 kg bagage de stoep af... shit... alle koffers op de straat... 5 inclusief 5 ledlampen en camera in de handbagage... Als dat maar goed afloopt. Alles weer opgeladen en dan zie in de auto van Naftali. Teresa komt me helpen en terwijl hij in de rij staat proppen wij de koffers in de Yaris. Instappen en on our way.
Gelukkig blijkt later dat de inhoud geen gevolgen heeft ondervonden van de val. Alle lampen doen het nog.
Aangekomen in Shade drinken we thee met Miriam en dan naar boven. Eerst maar een en ander sorteren, klaarleggen voor morgen... Half twee naar bed en de wekker gaat weer om 5 uur, want we willen om 6 uur vertrekken richting Meru.
In Kenia is het nog steeds traditie dat wanneer een koppel wil trouwen, de familie van de man de aanstaande schoonfamilie bezoekt en dat een bruidschat bepaald wordt. Vroeger was dat bijv. twee geiten en een koe, maar tegenwoordig is dat een bedrag dat aan de familie betaald wordt. Naftali's broer David, al zo'n 15 jaar getrouwd, heeft dit destijds niet gedaan en hij wil dat nu rechtzetten. Hij wil dit groots aanpakken en heeft alle 19 (half) broers en zussen plus echtgenoten/s uitgenodigd plus alle nog levende ooms en tantes, een aantal neven, etc. En ook ik ben uitgenodigd. Jullie kunnen je de discussies waarschijnlijk wel voorstellen die ik eerder met Naftali heb gehad over dit onderwerp (uiteraard met respect voor de traditie), maar toch leuk en interessant om mee te maken. En dan zie ik gelijk al zijn familieleden, incl. degene die ik al eerder ontmoet heb. Ik keek er naar uit.
Tegen half 7 vertrokken we voor een mooie rit richting Meru. Het was de bedoeling om 's avonds weer terug te keren, maar ik ken de Kenianen inmiddels een beetje en heb dus voor de zekerheid maar een tandenborstel, schoon shirt, pyama, etc. in mijn rugzak gepropt.
Halverwege zag Naftali de auto van een van zijn halfbroers staan en waar wij gewoon door zouden rijden als we zeker wisten dat hij geen pech had, werd er natuurlijk gestopt, contact gezocht en even later kwamen ze aanrijden. Zijn broer Charles vroeg of ik de rivier gezien had (waar zij stil stonden). Niet dus, dus stapten we allemaal in zijn auto en reden een 300 meter terug. Mooie stroomversnelling, foto's gemaakt wat gepraat en toen weer verder.
We kwamen keurig op tijd aan in Meru en gingen eerst naar de slagerij van zijn broer David. Naftali at wat geitenvlees daar, prima te eten, maar ik beperkte mij tot de krentenbol die ik nog mee had uit Nederland. Vervolgens haalden we zus Mary en nog andere familieleden op en gingen we naar de club/het restaurant van David. Daar verzamelden alle familieleden. Er was een soort commissie gevormd die zorgde dat een en ander goed verliep. Toen tante Esther uit Nyahururu binnenkwam, stoof ze als eerste op mij af. Wat leuk om de levenslustige 74 jarige weer te zien. Er waren ook een aantal oude ooms van Naftali en met hen had ik een leuk gesprek over de traditie van bruidschat. een van de ooms had diep medelijden met de Nederlandse ouders van dochters die dus niets kregen... Hij zag de bruidschat als een blijk van waardering voor de ouders. Toen ik vroeg of de familie van de vrouw dan ook betaalde aan de familie van de man, als blijk van waardering, moest hij wel lachen. Domme vraag natuurlijk:-) Er was ook een neef die bij het Wereld Natuurfonds werkt. In die hoedanigheid is hij ook wel eens in Amsterdam geweest. We spraken over de stroperij, de problemen in Kenia met al het plastic dat werkelijk overal ligt, etc. Superleuk gesprek. Toen begon het voorstellen. Iedereen startte met Praise de Lord waarop iedereen antwoordde met Amen, en dan vervolgden ze in het Kikuyu. Ik kon er dus maar weinig van bakken. Ook ik moest mijzelf introduceren, nadat ik welkom geheten was als lid van de familie. Naftali vertelde over Shade en dat was wat ik eruit kon halen. Maar mooi om te observeren. Het was bijzonder dat iedereen er was, want er was nogal wat onenigheid geweest in de familie de laatste jaren, i.v.m. erfeniskwesties. De tweede vrouw van Naftali's vader was er ook. De derde vrouw leeft ook nog, maar die is niet meer in staat om te reizen. Naftali's moeder is 3 jaar geleden overleden (alzheimer). Het duurde en het duurde.... en de klok tikte door.... Aan het eind sloot zijn halfbroer Naftali (alle drie de vrouwen hebben hun oudste zoon Naftali genoemd, voor het gemak..) de bijeenkomst af met...? dat verstond ik niet. Later begreep ik van Naftali dat iedereen gevraagd werd een bijdrage te leveren aan de bruidschat (zo gaat dat in Kenya ook bij begrafenissen en ziekenhuisrekeningen). De commissieleden noteerden je naam en het bedrag, en nu ik ook lid van de familie was...Tsja...

  • 03 September 2014 - 14:10

    Nel:

    Geweldige kon ook bijna niet missen zo'n avontuur weer. Geniet weer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kiganjo

Een tussendoortje....

Eind augustus mag ik weer, een weekje Kenia!
Dit keer ga ik alleen, met als doel nu weer eens echt tijd te besteden aan de kinderen, medewerkers en natuurlijk mijn vrienden/medebestuursleden.... Dat schoot er in januari wel een beetje bij in. Heerlijk. Kijk er weer enorm naar uit.
Mede mogelijk gemaakt door de lage ticketprijzen, maar eigenlijk had ik dat liever niet gehad, want de oorzaak hiervan, de onrust in Nairobi en de kustgebieden van Kenia, veroorzaakt weer stagnatie van toerisme en voor ons minder vrijwilligers die voor Kenia kiezen. En veel leed voor de getroffen families natuurlijk.
In Thika is het rustig (gelukkig) en Nairobi en Mombasa vermijd ik sowieso.
Huismoeder Ann zal net terug zijn van haar verlof en ik zal kennismaken met onze nieuwe huismoeder voor de nacht, Rose.
En de kinderen? Die zijn ongetwijfeld weer hard gegroeid... Ze groeien mij boven het hoofd. En ik kan kennismaken met Cliff, die in Shade is komen wonen net na ons verblijf in januari.

Wil je Shade steunen? Ik weet dat een aantal kinderen toe is aan nieuwe schoolschoenen, een sweater of broek/rok na de schoolvakantie. Alle hulp is welkom. Laat het me weten, dan zorg ik dat het geld daar namens jou besteed wordt.

Recente Reisverslagen:

11 September 2014

Nog een dagje en dan alweer naar huis....

11 September 2014

Vergaderen, vergaderen en .......

11 September 2014

De tijd vliegt, vrijdag alweer...

05 September 2014

Naalden, pleisters en een kip met vlieguren

03 September 2014

Shade, het dagelijkse leven…
Dina

In 2007 was ik vrijwilliger bij het kindertehuis van CRC in Thika, Kenia. Een supertijd heb ik daar gehad. Daarna ben ik altijd betrokken gebleven bij de kinderen van Thika en dat heeft geresulteerd in leuke en helaas ook minder leuke ervaringen. Sinds april 2010 is er door een drietal kenianen, een engelse die in Spanje woont en mijzelf een nieuw project opgestart: Shade Children Foundation. Mijn goede vriend sinds jaren, Naftali Kaguongo, is de voorzitter van de nieuwe NGO, waar ik dus lid van ben. Wil je dit waardevolle project steunen? Vrijwilliger worden of er gewoon meer over weten? Kijk dan op www.shadechildrenfoundation.nl Wij hebben ook een pagina op facebook.

Actief sinds 05 Nov. 2006
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 111662

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 15 December 2015

Op herhaling... Of toch niet.

08 Maart 2015 - 20 Februari 2015

Met Eva naar Kenia.... Bijzonder en zo benieuwd

06 December 2014 - 21 December 2014

Kenia tussen Klaas en Kerst

29 Augustus 2014 - 08 September 2014

Een tussendoortje....

19 Januari 2014 - 19 Januari 2014

Verjaardag vieren met mijn zusje in Kenia...

01 November 2013 - 11 November 2013

10 days Kenya.. Te kort, maar de moeite waard!

27 Maart 2013 - 09 April 2013

Pendelen tussen 1st and 2nd home..

14 Augustus 2012 - 09 September 2012

Beloofd is beloofd...

19 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Thika, Kenia 2011, een tweede ronde...

02 Maart 2011 - 12 Maart 2011

Shade, een nieuwe start in Kenia..

02 Juni 2007 - 30 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: