De tijd vliegt, vrijdag alweer... - Reisverslag uit Kiganjo, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu De tijd vliegt, vrijdag alweer... - Reisverslag uit Kiganjo, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt, vrijdag alweer...

Blijf op de hoogte en volg Dina

11 September 2014 | Kenia, Kiganjo

Het regende flink, toen ik vrijdagochtend vertrok van Shade richting town. En regen betekent: modder. Soms leek het alsof je aan het schaatsen was, hoewel ik me op de schaatsen stabieler voel dan in deze omstandigheden. Mijn grootste nachtmerrie is dat ik midden in die dat straatje, waar je toch al de volle aandacht hebt, een keer echt op je plaat gaat... Net toen ik toch serieus aan het twijfelen was of ik wel met de motorbike naar town moest gaan, ik zou dan immers strontnat regenen, en toch maar de matatu moest nemen, toeterde er een auto achter mij. Ik ging naar de kant en toen stopte de auto en de bestuurder vroeg waar ik naar toe moest. Naar de stad, Joy Town. Stap maar in zei hij. Hij moest even een broer ophalen en dan kon hij mij afzetten. Super! Halverwege bedacht ik dat ik wel weer in een aparte situatie was beland, bij een wildvreemde in de auto stappen, maar gelukkig had ik mijn paraplu bij me... hahaha. Maar nee hoor, ik had echt de situatie wel goed ingeschat en de chauffeur, genaamd Ben, wilde niet eens een vergoeding voor de rit. Echt lief. Ik heb gezegd dat dit zijn bijdrage is aan het kindertehuis. Ik had met Teresa bij Joy Town afgesproken. Helaas stond ik echter bij de secondary school en Teresa bij de primary school voor kinderen met met name een lichamelijke beperking. Maar na wat heen en weer bellen vonden we elkaar en door de regen liepen we naar de school. Een vriendin van Teresa werkt daar en zij leidde ons rond. We hadden een korte ontmoeting met de principle, die een samenwerking met Shade op prijs stelde. Vrijwilligers zijn van harte welkom en worden geplaatst op de afdeling waar zij het best passen qua ervaring en interesse. Wellicht een idee voor jou, Karen? Het project is een initiatief van het Leger des Heils en ik was onder de indruk van de rolstoelen etc die zij tot hun beschikking hadden. Beter dan ik verwacht had, gezien foto's die ik eerder gezien heb. De kinderen vonden het geweldig dat ik hen allemaal persoonlijk begroette. Een hand, high five, voorstellen, waar kom je vandaan. Leuk. Ik heb genoten van dit bezoek. Naftali belde dat hij ons helaas niet kon vergezellen naar het volgende adres, het project van Millicent. Teresa wist waar het was zei zij, maar niet dus. Gelukkig wist ik nog waar het was en we werden verwelkomd door Millicent. Leuk om te zien dat kinderen vooruitgegaan zijn sinds januari. Millicent vertelde over het jongetje dat in januari nog zo gestresst was bij het 'dansen'. Toen hij op deze school (special unit) kwam, kon hij niet lopen. Thuis was hij opgesloten bij de geiten in het hok en hij at at/dronk zijn eigen poep en plas. Nu doet hij dat niet meer en hij loopt! Sterker nog, hij was mee op de trampoline en hij sloot zijn ogen, zo genoot hij ervan. Geweldig en petje af voor de mensen die dit begeleiden en er zoveel energie in steken. Millicent heeft een zeer intensieve job. En ze doet het met heel haar hart.
Daarna scheidden onze wegen, Teresa ging naar huis en ik naar het internetcafe en vervolgens een lunch met Naftali bij Mercy's. Daar kwam ik nog in een benarde situatie terecht. Het toilet aldaar is niet een van de friste, en dat is echt een understatement. Ik bedacht nog even dat ik misschien eerst even toiletpapier moest pakken uit mijn rugzak, maar er was niets waar ik mijn tas op kon zetten dus naar binnen..... pfff.... verkeerde keus. Snel gedaan wat ik moest doen en eruit... ik probeerde de deur met de sleutel open te draaien... haperde en haperde... oh nee, niet hier, dat is echt teveel van het goede. Na enig geworstel en een paniekgevoel onderdrukkend kreeg ik de deur toch open. Opgesloten zitten in een toilet is een, maar in die pislucht... Pfff, moet je niet aan denken.
Even later kwam Naftali ook en hij moest wel lachen om mijn recente belevenis. Vervolgens nog wat chips (voor zaterdagmiddag) gekocht bij Leens en mijn facebookfriend weer ontmoet bij de kassa en terug naar huis. Snel want ik had met Moses en Rose om drie uur in Shade afgesproken om een nieuwe zaklantaarn te kopen voor Moses onze watchman. Om halfvier kwam ik Shade binnenrennen, sorry, sorry, ik ben echt al een halve Keniaan. Maar voor mij voelt het niet goed als ik te laat ben. We gingen terug naar first corner en met de matatu naar Makongeni. Door de blubber op drie plekken gekeken en vergeleken en uiteindelijk voor zo'n 7,50 twee lampen gekocht. Oplaadbaar en met een sterke straat, zodat Moses 's nachts zelfs de andere kant van het terrein kan beschijnen. Tegen 5 uur waren we terug bij Shade, precies op tijd, want Moses moest naar de kerk. Ik kan het met alle medewerkers goed vinden, maar Moses heeft toch wel een speciaal plekje in mijn hart.
We hebben al veel leuke gesprekken gevoerd en hij vindt het leuk om 's avonds een kop thee binnen te drinken en foto's te kijken, ervaringen te delen en de situatie in Kenia te bespreken. Toen ik terug kwam was Naftali al in Shade en hij vroeg hoe laat ik klaar kon zijn, want we zouden uit eten met zijn gezin. 10 minuten.... pfff Ik was om 8 uur vertrokken uit Shade, door de regen en de modder en ik moest me echt even omkleden en opfrissen. Alstublieft, dankuwel. Een kwartier later vertrokken we en hadden een leuke avond bij Coconut Grill. Sarah wilde niets drinken, want ze wilde graag een ijsje toe en ook Teresia en Rita wilden (voor het eerst van hun leven) wel eens een ijsje proberen. Leuk. Het was een geslaagde avond. Een zeer gevulde, maar ook geslaagde dag war ik met veel plezier op terugkijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kiganjo

Een tussendoortje....

Eind augustus mag ik weer, een weekje Kenia!
Dit keer ga ik alleen, met als doel nu weer eens echt tijd te besteden aan de kinderen, medewerkers en natuurlijk mijn vrienden/medebestuursleden.... Dat schoot er in januari wel een beetje bij in. Heerlijk. Kijk er weer enorm naar uit.
Mede mogelijk gemaakt door de lage ticketprijzen, maar eigenlijk had ik dat liever niet gehad, want de oorzaak hiervan, de onrust in Nairobi en de kustgebieden van Kenia, veroorzaakt weer stagnatie van toerisme en voor ons minder vrijwilligers die voor Kenia kiezen. En veel leed voor de getroffen families natuurlijk.
In Thika is het rustig (gelukkig) en Nairobi en Mombasa vermijd ik sowieso.
Huismoeder Ann zal net terug zijn van haar verlof en ik zal kennismaken met onze nieuwe huismoeder voor de nacht, Rose.
En de kinderen? Die zijn ongetwijfeld weer hard gegroeid... Ze groeien mij boven het hoofd. En ik kan kennismaken met Cliff, die in Shade is komen wonen net na ons verblijf in januari.

Wil je Shade steunen? Ik weet dat een aantal kinderen toe is aan nieuwe schoolschoenen, een sweater of broek/rok na de schoolvakantie. Alle hulp is welkom. Laat het me weten, dan zorg ik dat het geld daar namens jou besteed wordt.

Recente Reisverslagen:

11 September 2014

Nog een dagje en dan alweer naar huis....

11 September 2014

Vergaderen, vergaderen en .......

11 September 2014

De tijd vliegt, vrijdag alweer...

05 September 2014

Naalden, pleisters en een kip met vlieguren

03 September 2014

Shade, het dagelijkse leven…
Dina

In 2007 was ik vrijwilliger bij het kindertehuis van CRC in Thika, Kenia. Een supertijd heb ik daar gehad. Daarna ben ik altijd betrokken gebleven bij de kinderen van Thika en dat heeft geresulteerd in leuke en helaas ook minder leuke ervaringen. Sinds april 2010 is er door een drietal kenianen, een engelse die in Spanje woont en mijzelf een nieuw project opgestart: Shade Children Foundation. Mijn goede vriend sinds jaren, Naftali Kaguongo, is de voorzitter van de nieuwe NGO, waar ik dus lid van ben. Wil je dit waardevolle project steunen? Vrijwilliger worden of er gewoon meer over weten? Kijk dan op www.shadechildrenfoundation.nl Wij hebben ook een pagina op facebook.

Actief sinds 05 Nov. 2006
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 111721

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 15 December 2015

Op herhaling... Of toch niet.

08 Maart 2015 - 20 Februari 2015

Met Eva naar Kenia.... Bijzonder en zo benieuwd

06 December 2014 - 21 December 2014

Kenia tussen Klaas en Kerst

29 Augustus 2014 - 08 September 2014

Een tussendoortje....

19 Januari 2014 - 19 Januari 2014

Verjaardag vieren met mijn zusje in Kenia...

01 November 2013 - 11 November 2013

10 days Kenya.. Te kort, maar de moeite waard!

27 Maart 2013 - 09 April 2013

Pendelen tussen 1st and 2nd home..

14 Augustus 2012 - 09 September 2012

Beloofd is beloofd...

19 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Thika, Kenia 2011, een tweede ronde...

02 Maart 2011 - 12 Maart 2011

Shade, een nieuwe start in Kenia..

02 Juni 2007 - 30 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: