Drukke dagen - Reisverslag uit Thika, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu Drukke dagen - Reisverslag uit Thika, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu

Drukke dagen

Door: DIna

Blijf op de hoogte en volg Dina

13 Juni 2007 | Kenia, Thika

Hello everybody,

Leuk jullie weer te 'zien' op de site. Erika had geprobeerd om ook een berichtje te plaatsen maar dat was niet gelukt. Toen ik inlogde op de beheerpagina stond het er nog in, dus alsnog geplaatst. Waar was ik gebleven? heb wederom weer niet veel tijd, want moet om 3 uur weer op school zijn, maar ok. Gisteren weeeer naar de bank geweest. En het is zo gek, maar nu kom je al bekenden tegen. Hoofdmeester Peter van de school. En daarna Theresa een verpleegster, die zondag met ons mee was naar blue post, bij de bank. Zij vroeg me om wat met haar te gaan drinken. Had eigenlijk geen tijd, maar toch maar gedaan, omdat ik het ook wel erg leuk vond. (ik word al een beetje keniaans vind je niet...)Eerst weer wat geld uit de geldautomaat gepeuterd en vervolgens toch maar een grote opname met mijn creditcard gedaan. Wat heet groot? omgerekend zo'n 4000 eur. In nederland trekken we het zo'n beetje uit de muur, maar hier kost het wel wat meer moeite. Formulieren, stempels, etc. En het duurde en het duurde maar. Arme Theresa die stond te wachten. Uiteindelijk toch nog gelukt maar niet voor het kostenpercentage van rond de 3% maar het blijkt zo'n 6.5 % te zijn. We wachten het maar af, maar niet leuk, want het geld kan zoveel beter besteed worden dan aan die banken :-), al moeten die mensen natuurlijk ook eten... Snel wat gedronken en leuk gepraat en toen nog langs de supermarkt, want 's middags gingen we naar de 3 kleinere slums die Thika ook 'rijk' is. We hadden kleding en voedselpakketten bij ons. Ik vind het wel wat lastig om dit te doen, want je wordt met alle egards ontvangen, er worden zitplaatsen gecreeerd, je moet binnenkomen in een rokerig donker hutje en wordt daar op het bed gepoot, omhelst en gekust. Ik heb prachtige/aangrijpende foto's geplaatst die ik later zal plaatsen. Aan alle mensen die ik fotografeer vraag ik uiteraard eerst hun toestemming en de meesten vinden het leuk om op de foto te gaan. Ben van plan om ze in nederland af te laten drukken en mee te geven aan Lyane, zodat mensen ook hun eigen foto hebben. Vinden ze erg leuk. De adressen waar we heen gingen waren meest van oudere grootmoeders die voor hun (wees)kleinkinderen zorgen. Zij hebben het voedsel hard nodig. Ook ahdden we de ballonnen,etc van Erika mee. De kinderen vochten er bijna om. Die paniek in hun ogen als ze dachten dat er voor hen niets over zou blijven. Beklemmend. Vreemd ook om te zien dat er dan zo'n afrikaanse vrouw met een espritshirt van Erika in haar handen staat. En natuurlijk meteen passen, dat is niet anders dan bij ons... We waren met de truck van Naftali en zaten achterin de open bak, ook toen we terugreden en het regende. Machtig! Net kleine kinderen... Gisteravond ging Suzanne weer weg (zus van Marije) en nu zijn we als vrijwilligers weer met z'n tweeen. Kunnen best met elkaar opschieten. Heb gisteravond weer uniformen en truien zitten repareren. Is hard nodig. Bij een gebreide trui zat de mouw halverwege nog aan 2 cm vas, maar ik heb hem er met enige creativiteit weer aangekregen. Vanmorgen weer naar het KOPschooltje geweest. Marije gaat voedsel kopen, want daar was geen geld meer voor.....als zij niet gekomen waren zouden de kinderen gisteren zonder eten naar huis gestuurd zijn... Vanmorgen weer geweest. Hulp is daar hard nodig. Bleek de teacher er niet te zijn. Och dan doen wij het wel... Leuk zo'n klas van 21 kinderen die nauwelijks engels spreken. Charles die daar ook zo'n beetje 'werkt' heeft ons wel goed geholpen met vertalen. We hadden gelukkig ballonnen mee, hebben met ze gezongen en daarna hebben ze een ballon ingekleurd. Tussendoor ook nog geholpen met koken, rijst en bonen uitzoeken, etc. Keniaanse mannen koken niet....! Nou, de groeten. Charles kon mooi helpen en niet alleen maar aanwijzingen geven. Hij zou ons wel even leren hoe we moesten koken...en zelf vervolgens met z'n handen in z'n zakken staan. je snapt het al, daar trapt Dina niet in :-)Wij moeten ons aanpassen, dus zij ook maar een beetje in dit soort situaties. Moet nu stoppen. 't kan ook wel weer denk ik. Morgen denk ik geen tijd. Gaan naar 2 weeshuizen in Nairobi. Een met baby's.. Groetjes en (niet voor diegenen die CRC al zo ruim gespnsord hebben) mocht je denken, ik had ook wel wat willen doen: 3131.36866 Dina van Doesburg inz. CRC staat nog steeds open! En nu weet je zeker dat het 100% hier terechtkomt!!!!! En het is hard nodig. Voor directe hulp, maar ook toekomstgericht. En dat is CRC.

Baai eh,

Dina

  • 13 Juni 2007 - 12:02

    Frans/Jet Gijzel:

    Dag Dina
    We zijn vanmorgen bij je moeder geweest.
    Ze liet allerlei mails en foto's van je zien.Veel succes met alles wat je doet!!!
    Hartelijke groet.
    ds Frans en Jet Gijzel uit Tricht

  • 13 Juni 2007 - 13:30

    Dick Riddersma:

    hai dina, wat een avondtuur. goed dat er mensen zijn die dit allemaal doen. leuk he dat bankwezen in andere landen!
    veel plezier verder en blijf gezond.
    groetjes

    dick riddersma

  • 13 Juni 2007 - 17:23

    Fam. V Santen:

    Tim heeft je ook iets gemaild op 6 of 7 juni. We zullen wel iets fout gedaan hebben, want het staat er niet op. Dus hierbij een nieuwe.

    Wij volgen de avonturen met belangstelling. De groeten van Tim. Succes morgen bij de andere weeshuizen. Dat zal wel een hele ervaring zijn.

    Groeten vanuit Waardenburg

  • 13 Juni 2007 - 19:52

    Fietje:

    je beleeft veel daar.heel leuk je verhalen te lezen en dat alles goed met je gaat.bij je thuis frond gaat het ook goed.houd wel in de gaten groetjes en liefs van ons.

  • 13 Juni 2007 - 21:30

    Monic:

    Hoi Dina!

    Ik was even de weg naar je kwijt....
    Heb Gerdi gevraagd op welke website ik je kan volgen en inmiddels staat het ook op het Rabo-prikbord!

    Tis al laat hier (23.21u), maar ik wilde toch even je site bekijken! Ziet er toppie uit hoor! Ik heb nog niet alles kunnen lezen (komt het weekend wel), maar al koppensnellend concludeer ik dat je al behoorlijk ingeburgerd bent!

    Je vermaakt je prima he?! Leuk joh!
    Ik vind het echt top wat je doet!
    Laat je zintuigen maar lekker 'los' gaan. Geniet!!

    Gelukkig kun je je in het engels goed redden, maar voor nu: Usingizi laini!
    (voor zover ik kan vertalen: slaap zacht)
    ;-)

    Groetjes (en stuur een beetje zon deze kant op...)

    Monic

  • 14 Juni 2007 - 10:52

    Sonja:

    Dina,
    Super om je ervaringen te lezen. Wat een belevenis en wat een indruk zal dat op je maken. Geef ze van mij maar een dikke knuffel al die lieve kindjes en nog veel succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dina

In 2007 was ik vrijwilliger bij het kindertehuis van CRC in Thika, Kenia. Een supertijd heb ik daar gehad. Daarna ben ik altijd betrokken gebleven bij de kinderen van Thika en dat heeft geresulteerd in leuke en helaas ook minder leuke ervaringen. Sinds april 2010 is er door een drietal kenianen, een engelse die in Spanje woont en mijzelf een nieuw project opgestart: Shade Children Foundation. Mijn goede vriend sinds jaren, Naftali Kaguongo, is de voorzitter van de nieuwe NGO, waar ik dus lid van ben. Wil je dit waardevolle project steunen? Vrijwilliger worden of er gewoon meer over weten? Kijk dan op www.shadechildrenfoundation.nl Wij hebben ook een pagina op facebook.

Actief sinds 05 Nov. 2006
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 111996

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 15 December 2015

Op herhaling... Of toch niet.

08 Maart 2015 - 20 Februari 2015

Met Eva naar Kenia.... Bijzonder en zo benieuwd

06 December 2014 - 21 December 2014

Kenia tussen Klaas en Kerst

29 Augustus 2014 - 08 September 2014

Een tussendoortje....

19 Januari 2014 - 19 Januari 2014

Verjaardag vieren met mijn zusje in Kenia...

01 November 2013 - 11 November 2013

10 days Kenya.. Te kort, maar de moeite waard!

27 Maart 2013 - 09 April 2013

Pendelen tussen 1st and 2nd home..

14 Augustus 2012 - 09 September 2012

Beloofd is beloofd...

19 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Thika, Kenia 2011, een tweede ronde...

02 Maart 2011 - 12 Maart 2011

Shade, een nieuwe start in Kenia..

02 Juni 2007 - 30 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: