Hoe lang ben ik hier alweer? - Reisverslag uit Kiganjo, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu Hoe lang ben ik hier alweer? - Reisverslag uit Kiganjo, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu

Hoe lang ben ik hier alweer?

Blijf op de hoogte en volg Dina

31 Maart 2013 | Kenia, Kiganjo

Habari allemaal,

Even een berichtje uit Thika. Eigenlijk moet ik nu gaan eten, maar mischien kan ik toch eerst even wat tikken op de laptop van Charlotte.

Waar was ik gebleven? Oh ja in de stad, internetcafe en vervolgens naar de supermarkt (Leens). Zo grappig, een van de medewerkers daar is een 'vriend' op facebook en ik ken hem ook alleen daarvan, maar altijd zo grappig als je daar komt. Begroeting, hoe lang je er nu bent en 'fijn verblijf nog'. Even een en ander ingeslagen voor onze trip naar Meru en Nyeri, weer een vloertrekker gekocht voor in de douche (volgens mij eten ze die dingen, ieder verblijf koop ik een nieuwe, die dan vervolgens weer beneden gebruikt wordt en kapot gaat en dan weer een natte 'badkamervloer'. Vervolgens geluncht met Natali en terug naar Shade. Wat een modderbende de wegen, ik snap niet dat hij de auto er doorheen gereden krijgt.
's Avondspits filmpjes en foto's gekeken. De volgende morgen om rond half 8 vertrokken richting Meru. Via de bergroute, prachtig.Voor het eerst Mount Kenya tot bijna de top gezien. Zat ander keren steeds in de wolken (5000 meter). Onderweg een keer gestopt en een broodje gegeten en weer verder. Rond 12 uur waren we in Meru. Eerst naar de slagerij va Naftali's broer David, waar ook zijn zus Mary werkt. Geit met rijst gegeten. Niets mis mee. Toen zijn we naar de boerderij gegaan waar Naftali grotendeels is opgegroeid. Wel, heuvel op heuvel af lopen was een uitdaging de vorige keer, maar ik vond dat met de auto ook. Als je die modderige helling ziet... maar het lukte. Respect! We zijn daarna het dal in gelopen naar een riviertje. En dan zie je ergens beneden natuurlijk een familielid aan het werk op een door ossen omgeploegd veld en wil Mary die natuurlijk 'even' begroeten. Dus erdoor banjeren maar. Geweldig. Heerlijk in de zon, een graadje of 28 a 30 denk ik. Vervolgens terug naar de stad, bij het safarihotel (waar Bas en ik vorige keer verbleven) wat gegeten en toen naar Mary's huis. Bijzonder om daar (niet) te slapen. Gastvrijheid noemen ze dat. Ik heb niet veel geslapen, al was het maar door de vreemde geluiden van blerende geiten en blaffende honden, muizen, maar geweldig dat iemand haar kamer met je deelt en zelf in het stapelbed gaat liggen, etc. De volgende morgen gedoucht en rustig aan opgestart. Om 10 uur vertrokken we, maar dan is het natuurlijk 11 uur voor je de stad uit bent, want we moesten eerst nog naar de slagerij en een andere broer begroeten. Inmiddels werd ook duidelijk dat er naast Mary nog een paar andere mensen mee zouden rijden via Nyeri naar Thika. Een Toyota Yaris met 5 volwassenen en 2 kinderen + bagage... no problem, hakuna matata.
Onderweg nog een kapotte V snaar. Gelukkig niet helemaal doorgebroken, dus met een noodmaatregel konden we tot de volgende stad doorrijden en daar (laten) repareren... 2 uur. We waren dus pas om half 4 in Nyeri. Daar snel wat gegeten en zus Jane begroet en weer verder (door het prachtige landschap). Halverwege kwamen we taferelen tegen a la kampioenschap van Oranje. Toeterende auto's, zwaaiende mensen langs de kant van de weg, etc. De uitspraak van de suppreme court was er en Kenyatta wordt President. Aangezien het hier Kikuyu gebied is en Kenyatta ook tot die stam behoort was het feest hier. De verliezer heeft gelukkig de uitspraak geaccepteerd.
Vanmorgen met Naftali en Charlotte naar de kerk geweest. Daarna vanmiddag de boeken en puzzles aan de kinderen gegeven en de glittervlinders. Vervolgens hebben ze eieren gezocht en deze vervolgens gedecoreerd. Een leuk middag. Wel, ik ga nu snel eten. Het zal inmiddels wel koud zijn... Gelukkig is dat hier alleen het eten:-)

Groet,
Dina

• 31 Maart 2013 - 20:54

Ria:

Leuk stukje weer, wees maar blij met het mooie weer. Wij hadden sneeuw hier met Pasen.

Veel plezier..Ria

• 01 April 2013 - 10:05

Janet:

Wat is het toch leuk om jouw stukjes te lezen. Geniet van je trip en de heerlijke zon. Groetjes janet

• 01 April 2013 - 10:36

Margreet:

Wat leuk om de kinderen onze traditie van Pasen te laten ervaren. Foto op FB zag er mooi uit!

• 01 April 2013 - 12:58

Evelien:

Och wat is het heerlijk om te lezen! Ben wel een beetje jaloers hoor! Ben ook benieuwd naar de foto's! :-)

• 02 April 2013 - 10:50

Marjon :

Altijd weer leuk om te lezen,never a dull moment in kenya,

• 02 April 2013 - 11:10

Mia Peters:

Hallo Dina,

Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen.

De groetjes van ons allemaal, we houden je in de gaten haha.

Hier is het nog steeds erg koud, maar vandaag wel zonnig.

Tot later.

Groetjes Mia

• 02 April 2013 - 11:13

Wilma Krijnen:

Hallo Dina.
    Wat heerlijk om je verhalen te lezen. Ik zie het helemaal voor me.Geniet ervan.Heel veel groeten aan iedereen. En nog veel plezier daar.
    Groetjes Wilma.

• 02 April 2013 - 14:01

Marleen Nuyts:

Prachtig, wat je allemaal doet (en schrijft). En heel fijn dat ik zo mee kan kijken door jouw ogen als voorbereiding op... Ja,inderdaad, je hebt een nieuwe vrijwilliger geïnspireerd! Kijk bij thuiskomst maar in je mailbox. Succes en geniet van het warme (ook van binnen) Kenia!

Dina

In 2007 was ik vrijwilliger bij het kindertehuis van CRC in Thika, Kenia. Een supertijd heb ik daar gehad. Daarna ben ik altijd betrokken gebleven bij de kinderen van Thika en dat heeft geresulteerd in leuke en helaas ook minder leuke ervaringen. Sinds april 2010 is er door een drietal kenianen, een engelse die in Spanje woont en mijzelf een nieuw project opgestart: Shade Children Foundation. Mijn goede vriend sinds jaren, Naftali Kaguongo, is de voorzitter van de nieuwe NGO, waar ik dus lid van ben. Wil je dit waardevolle project steunen? Vrijwilliger worden of er gewoon meer over weten? Kijk dan op www.shadechildrenfoundation.nl Wij hebben ook een pagina op facebook.

Actief sinds 05 Nov. 2006