Laatste loodjes of eruit halen wat erin zit? - Reisverslag uit Thika, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu Laatste loodjes of eruit halen wat erin zit? - Reisverslag uit Thika, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu

Laatste loodjes of eruit halen wat erin zit?

Door: DIna

Blijf op de hoogte en volg Dina

27 Juni 2007 | Kenia, Thika

Hallo medemensen op deze aardbol,

Ik zit hier u al ruim 2 uur in het internetcafe, en weer lag het de verbinding eruit. Ga nu proberen tegelijk een bericht te tikken en ook nog wat foto's te plaatsen. Ook bij het vorige bericht plaats ik nog wat foto's (hoop ik), al moet ik wachten tot ik een ons weeg (al duurt dat bij mij natuurlijk wel heeeel erg lang :-)Ik heb inmiddels een prachtige aankoop gedaan voor der verkleedklerenzolder: Een echte afrikaanse batikjurk. Geweldig! Gistermiddag heb ik er ook nog de bijpassende hoofddoek bij gevonden. En de kinderen (en volwassenen) vonden het prachtig toen ik 'm aangetrokken had. Het is geweldig om te zien hoe handig die grote meiden zijn om die hoofddoek om te knopen. Krijg dat zelf niet voor elkaar hoor. En natuurlijk moest ik m'n feestjurk aanhouden toen we uit eten gingen. Je had de blikken van het personeel daar moeten zien....Halverwege het eten heb ik mezelf toch maar weer omgetoverd tot Mzungu. Het was erg gezellig. Nelson en Naftali zijn goede gesprekspartners. Ze weten veel over Afrika, de problemen waar het land mee te kampen heeft, maar zijn ook erg internationaal gericht. Ze zijn zich bewust van achterstanden die Kenia nog in te halen heeft, maar ook van hun waardevolle roots. Als ik zaterdag in Nederland terugkom kan ik met recht zeggen dat ik mede door deze mensen rijker terugkom...Vanmorgen zijn we naar een kerk in Thika geweest, waar zich een groep moeders verzameld had die allen een gehandicapt kind hebben. Dat is op zich al heel speciaal, omdat deze kinderen hier doorgaans weggestopt worden. Emma en Miranda hadden dit voorbereid. Ik had zelf ook nog wat materialen meegenomen van CRC. Mijn ervaring op Waalborg kwam hier goed van pas, temeer omdat je de taal van de kinderen niet spreekt. Gelukkig spraken de moeders doorgaans wel engels. In de papieren die we gisteren gevonden hebben, staat overigens dat Rose Njeri al 6 jaar is. Ze heeft echter het lichaam en de ontwikkeling van een 3? jarige. Kun je nagaan hoe (lang) ze verwaarloosd is. Ze is nu 2 maanden in CRC. Op de site staan denk ik meerdere foto's van haar. Wat een schatje.
Ik heb trouwens vernomen dat er thuis ook weer een weesje geadopteerd is? Ze hebben de kitten Thika genoemd. Vind ik echt gaaf! Geeft mij de gelegenheid om er ook een mee naar huis te nemen???? Kijk maar welke het moet worden (foto's). Maakt mij niet uit. Maar nee hoor, we kunnen hen beter vanuit Nederland support geven. En ze zijn allemaal zo lief, groot en klein... Ga vanavond foto's op de pc zetten in CRC, zodat ze die kunnen gebruiken om navraag te doen via de kranten, maar ook om de site te updaten. Dit zal denk ik wel het laatste bericht zijn vanuit Kenia. Maar natuurlijk krijgen jullie in Nederland nog een aanvulling van foto's en een terugblik op de laatste dagen hier. En natuurlijk een gedetailleerd overzicht van de uitgaven die ik namens jullie gedaan heb.Hier volgt alvast een kort overzicht 100ksh is iets meer dan 1 eur:
700000 aankoop grond
100 kosten kopie ownership
15000 kippenproj. Macheo'children home
4000 kosten advocaat ivm aankoop land
250 kosten overschrijven Landoffice
500 bijdrage babyweeshuis Happy Life
5000 bijdrage Nyumbani weeshuis/projecten
25050 hekwerk rond nieuwe land
3209 speelgoed CRC
18600 St Patricks namens Angelique
6319 12 stoeltjes
9000 3 tafels voor schooltje KOP
9987 voedselvoorraad 2 gezinnen (1+2 mnd)
5000 voedselproject school-AHADI (gaan we morgen heen)
30000 deurstijlen, spijkers en arbeid voor nieuwbouw CRC
2123 deel waterkoker CRC, koekenpannen KOP, 4 rugzakken
2200 helft kosten uitstapje Blue Post
18600 St Patricks namens Angelique (nog te ontvangen/af te dragen
800 nog te besteden-kosten plaatsing foto's kinderen in kranten?
------------------------
855738 KSH totaal.

Ik heb geprobeerd balans te vinden tussen duurzaamheid en toekomstgerichte uitgaven en daarnaast accute hulp nu. Beiden zijn hard nodig. Mij rekenmachine is m'n telefoon, dus vergeef me rekenfouten, etc. Een definitief overzicht tbv de sponsoren volgt nog. Bij deze bedank ik iedereen nogmaals voor de vele gulle gaven. Voor mij staat er echter geen punt als ik hier wegga. Maar dat hadden de meesten denk ik ook niet verwacht. Daarvoor ben ik te zeer betrokken geraakt. Toen ik naar Kenia ging was mijn grootste angst dat ik mijn idealisme kwijt zou raken. Maar dat is gelukkig niet gebeurd! Integendeel. Mensen als Nelson en Naftali en met hen toch vele anderen verdienen het om gesteund te worden door ons. Met de weinige middelen die ze hebben, doen ze wat ze kunnen. Deze reis had alles in zich wat ik er vooraf van verwachtte en meer dan dat. Ik ben ook erg blij met mijn maatje Marije hier. Ondanks de verschillen tussen ons (leeftijd, etc) was het goed om iemand te hebben waarmee je op dezelfde golflengte zit. We hebben samen heel wat ervaringen en indrukken opgedaan en het is goed om die met iemand te kunnen delen en/of een klankbord te hebben. Bedankt Marije! Dit is mijn laatste bericht hier uit Kenia. Morgen en vrijdag hebben we nog een enorm druk programma, maar uiteraard volgt er nog een verslag van de laatste dagen vanuit Geldermalsen. Het zijn voor mij dus niet de laatste loodjes, maar ik haal eruit wat erin zit!!! Zaterdagavond rond 7.15 hoop ik in Nederland aan te komen. Voor nu wederom, allemaal heel erg bedankt voor jullie support. Het was goed om hier een uitlaatklep te hebben en ervaringen te delen. Ik heb mijn dagboek bijna vol en zeker 900 foto's....
Tot ziens in Nederland,

ik voel me een gezegend mens,

Dina

  • 27 Juni 2007 - 12:00

    Bas:

    geen gezicht ha ha liefs bas

  • 27 Juni 2007 - 12:04

    Birgitte:

    Bas, wat nou, geen gezicht?! Ik zag jullie volgende week al helemaal zo door Geldermalsen fietsen!

  • 27 Juni 2007 - 12:50

    Marije:

    Dina begint al aardig in te burgeren hier hoor! Ze is bijna niet meer te herkennen als mzungu!! Ze kijkt de hele dag al uit naar de rijst met bonen van vanavond, of de bonen met rijst.. Daar zijn we het nog niet helemaal mee eens! Heb dina deze maand leren kennen als een fantastische en sterke vrouw! Passen jullie goed op haar als ze terug is? Dan zal ik haar laatste daagjes hier nog op haar passen!!

    Groetjes Marije (een van de andere mzungu's in thika)

    p.s. ze doet het hier zo goed, jullie mogen (MOETEN) wel onwijs trots op haar zijn!


  • 27 Juni 2007 - 13:11

    Ineke:

    Geweldig, mag je het houden? Veel plezier nog de laatste dagen, we volgen je vanaf hier op de voet. Tot zaterdag.

  • 27 Juni 2007 - 14:23

    Aline:

    Dina, goede laatste dagen gewenst. reis veilig met je volle hart en hoofd. Mooi, dat je portemonnee leeg is! ëen lichtje voor jou!

  • 27 Juni 2007 - 15:35

    Ralf:

    je zou het kindje zo mee kunnen nemen in de mooie rabo tas;) en.... mochte wij op safari gaan da zalwel de beekse bergen worden hebben wij onze eigen masai :P staat je goed die kledingn !

  • 27 Juni 2007 - 16:32

    Ria:

    Fantastisch die kleren, weer eens wat anders als die van tante Neeltje.Neem je ze wel mee?Het is een snoepie hoor onze Thika (de poes)Laat die lekkere poepie's daar in hun eigen wereld ook al is het daar niet altijd rozen geur en manen schijn. Maar laten wij met onze geldbijdrage blijven zorgen dat toch financieel de zon kan blijven schijnen.
    tot gauw en geniet van de laatste dagen.
    Veel liefs

  • 27 Juni 2007 - 16:36

    Tessa:

    Leuk die zakdoeken met hun eigen naam.Mama en ik vinden de jurk erg mooi.
    gr.Tessa

  • 27 Juni 2007 - 16:57

    Tessa:

    Zeker handige meid,en het staat ook nog eens leuk bij je,doe je het zondag ook aan?Ik heb Edward en David nog niet in Nederland gezien,ha ha grapjas.
    gr.Tessa

  • 27 Juni 2007 - 17:48

    Ellen Angelino:

    Hoi Dina,

    Buit ze nog maar uit die laatste dagen! Maar, dat is jou wel toevertrouwd lijkt me. Veel plezier nog, geniet ervan.

    Groeten,
    Ellen

  • 28 Juni 2007 - 07:02

    Sacha:

    Goeie thuisreis Dina. Lege tassen en een hart vol ....... Dat lijntje met jouw stukje Afrika blijft zeker bestaan.
    Tot gauw.
    Sacha.

  • 28 Juni 2007 - 11:30

    Fietje:

    Hoi Dina En laatste bericht van ons. Prachtige foto"s,mooie kleding staat je goed,we hoeven niet meer te gaan winkelen. Geweldig werk.Wij wensen je goede vlucht.en zie je gauw, Liefs van ons.

  • 28 Juni 2007 - 11:42

    Fietje:

    Marije ik ken je niet,maar ook jij doe geweldig goed werk.En wat Dina betreft ja ze is een kanjer maar al heeeeel lang.Wij zijn bevoorrecht zo'n schoonzusje en tante te mogen hebben en zijn heel trots op haar Groet van schoonzusje van Dina

  • 28 Juni 2007 - 14:47

    Janske:

    Wens je nog een paar geweldige dagen toe en een prettige vlucht en thuiskomst toe.Hartelijke groeten, Janske

  • 28 Juni 2007 - 21:22

    Janine/martin/kids:

    nog niet alles is doorgelezen op de site, en toch is het al heel duidelijk. Je hebt een mooie steen (tje) kunnen bijdragen. Wij wensen je nog een paar fijne dagen daar, geniet ervan, en we hopen je weer spoedig in Geldermalsen terug te zien (in afrikaanse outfit?!?)


  • 29 Juni 2007 - 06:25

    Dina:

    Was even in het Internetcafe om in te checken. (wat voor vluchten met Kenyan Airlines dus niet gaat (KA=partner KLM).

    Wordt een beetje stil van jullie reacties. Zal nieuwe, bredere schoenen moeten kopen, anders ga ik ernaast lopen!

    groet en tot in Nederland,
    Dina

  • 29 Juni 2007 - 18:25

    Gerdi:

    Als je dit weer leest, kan ik zeggen: WELKOM THUIS! Het is ook voor mij fantastisch om te lezen wat je daar in 4 weken tijd allemaal bereikt en meegemaakt hebt. Je hebt de komende 4 weken waarschijnlijk nog hard nodig om alle verhalen te vertellen aan het thuisfront (daarna mag je het dunnetjes over doen bij ons). Geniet er ook thuis nog maar van!

  • 29 Juni 2007 - 18:35

    Stille Theo En Erika:

    Jambo,

    Nou wij zijn alweer veilig terug. En wat doet het goed om nog even naar jouw berichten te kijken. Herkenbaar sommige foto's. We hebben het erg leuk gevonden om bij jullie te mogen zijn. De stilte van Theo was omdat hij zo onder de indruk was van alles wat we die dag hebben gezien en gehoord. En Dina vooral dat laatste (het verhaal van Nelson). En van mij weet je ik ben niet gauw stil, maar wel verdrietig.
    Tot gauw en goede reis naar huis. Pole pole je hebt nog even lekker vrij.

    Theo en Erika

  • 29 Juni 2007 - 20:29

    Hanneke Moerland:

    hoi, Dina, als je dit leest, ben je alweer thuis. Welkom en ik ben benieuwd hoe je je voelt als je weer thuis kan douchen en slapen in je eigen bed!!
    Fijne dagen met je gezin.

  • 30 Juni 2007 - 09:16

    Corry:

    Hoi Dina,

    Welkom thuis en alvast heel veel plezier bij je volgende "project" Turkije. Dan kun je lekker nog van je gezin genieten en de boel eens goed laten bezinken! Gr. Corry IJsveld

  • 30 Juni 2007 - 18:46

    Ineke:

    De vlag hangt uit! Bobbie staat voor het hek, tis weer tijd om thuis te komen!Fij dat je er weer bent! Welkom thuis!

  • 30 Juni 2007 - 21:30

    Ans:

    Dina, welkom thuis! Wat zal het een omschakeling zijn....Ik heb genoten van je verhalen, zal ze missen.Wat een avontuur....Er straalt kracht uit! Veel plezier met je gezin en groeten. Ben benieuwd naar de andere foto's...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dina

In 2007 was ik vrijwilliger bij het kindertehuis van CRC in Thika, Kenia. Een supertijd heb ik daar gehad. Daarna ben ik altijd betrokken gebleven bij de kinderen van Thika en dat heeft geresulteerd in leuke en helaas ook minder leuke ervaringen. Sinds april 2010 is er door een drietal kenianen, een engelse die in Spanje woont en mijzelf een nieuw project opgestart: Shade Children Foundation. Mijn goede vriend sinds jaren, Naftali Kaguongo, is de voorzitter van de nieuwe NGO, waar ik dus lid van ben. Wil je dit waardevolle project steunen? Vrijwilliger worden of er gewoon meer over weten? Kijk dan op www.shadechildrenfoundation.nl Wij hebben ook een pagina op facebook.

Actief sinds 05 Nov. 2006
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 111955

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 15 December 2015

Op herhaling... Of toch niet.

08 Maart 2015 - 20 Februari 2015

Met Eva naar Kenia.... Bijzonder en zo benieuwd

06 December 2014 - 21 December 2014

Kenia tussen Klaas en Kerst

29 Augustus 2014 - 08 September 2014

Een tussendoortje....

19 Januari 2014 - 19 Januari 2014

Verjaardag vieren met mijn zusje in Kenia...

01 November 2013 - 11 November 2013

10 days Kenya.. Te kort, maar de moeite waard!

27 Maart 2013 - 09 April 2013

Pendelen tussen 1st and 2nd home..

14 Augustus 2012 - 09 September 2012

Beloofd is beloofd...

19 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Thika, Kenia 2011, een tweede ronde...

02 Maart 2011 - 12 Maart 2011

Shade, een nieuwe start in Kenia..

02 Juni 2007 - 30 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: