Dromedaris, watervallen en keeper... - Reisverslag uit Geldermalsen, Nederland van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu Dromedaris, watervallen en keeper... - Reisverslag uit Geldermalsen, Nederland van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu

Dromedaris, watervallen en keeper...

Blijf op de hoogte en volg Dina

20 Augustus 2012 | Nederland, Geldermalsen

Lieve allemaal,
Hier weer een berichtje uit Kenia. We horen van hoge temperaturen… Hier regent het vandaag Maar straks wordt het wel weer droog verwacht ik, zodat ik alsnog de was kan doen (met de hand, koud water en van een hele week…. en hier wordt alles echt smerig van al dat rode stof). Een uitdaging!
Alles goed hier. De dagen vliegen om. We hebben weer veel gedaan sinds het laatste berichtje van vrijdag. Vrijdagavond film gekeken, altijd leuk. Zaterdagochtend was Naftali al vroeg hier en zijn we naar een ‘smid’ geweest die constructie voor een schommel voor ons zal lassen. De schommels zelf hebben we meegenomen uit Nederland. Een heeft er nog in ons achterhuis gehangen… Woensdag is hij klaar zo is mij beloofd. Uiteraard zal het me verbazen als dat ook zo is, maar dat maakt niet uit. In ieder geval ruim op tijd voordat wij weggaan. Kunnen we in ieder geval nog zien dat de kinderen er gebruik van maken. Hij moet ook nog ingegraven worden, dus dat wordt nog een leuke klus voor…?
Zowaar maar 10 minuten na de geplande tijd vertrokken we met een schoolbus naar de watervallen van Fourteen Falls. We kwamen langs de ananasvelden (waar ze aan het beregenen waren) en door een mooi gebied. Je begrijpt niet dat die bussen het pad van en naar de watervallen kunnen berijden. Maar het lukt ze! Bas is dan ook helemaal genezen van het idee dat hij zelf een auto ter beschikking zou willen hebben en rijden… (Dat was hij na 10 km vanaf het vliegveld al, maar nu helemaal).
De watervallen zijn mooi. Heb veel foto’s gemaakt en we zijn langs het water gelopen naar een groot ‘veld’ waar een kudde koeien liep te grazen met twee haveloos geklede jochies als herder en daarnaast nog een koppel geiten. Daartussen hebben we geluncht. We hadden ‘s morgens vroeg zo’n 140 boterhammen gesmeerd met chocopasta, pindakaas, boter en jawel, smeerkaas… Juliana had de yogidrink geregeld. Leuk en lekker.
Daarna hebben we een behoorlijke tijd gevoetbald. Ik mocht op doel (weet ook niet waarom Heb er toch mooi 3 gestopt. Naftali liep de volgende dag als een oude man, zoals hij zelf zei. Tja, ook niet veel meer gewend. Bas heeft zich beperkt tot ‘bewaking ‘ van de tassen, pleisters plakken en water geven aan de dorstige kinderen. Wie er gewonnen heeft wordt bediscussieerd, maar volgens mij waren wij het. Ook de busdrivers deden enthousiast mee. John, een van de oudste jongens is een supergoeie voetballer. Toch spijt dat ik die voetbalschoenen van Eva niet alsnog in de tas gepropt heb… Maar ja je kunt niet alles. Teresa heeft spelletjes gedaan met de kleintjes.
En dan komt er ineens een kudde dromedarissen langs… met een stuk of 5 herders. Volgens Naftali worden die op deze manier getransporteerd. Van het ene gebied/land naar het andere. Geweldig. Afsluitend hebben we nog limonade gedronken en sinaasappels gegeten. De kinderen hebben het heerlijk gehad..en wij ook!
‘s avonds een film gekeken en Bas en Maarten (vrijwilliger) zijn nog op insectenjacht geweest met kleedjes en bezem. Het was zo komisch dat we tranen met tuiten gelachen hebben.
Gisterochtend voor kerktijd heb ik de kinderen allemaal een kettinkje uit laten zoeken. Michella: ze waren er superblij mee. Ze droegen ook allemaal de nieuwe kleding. Ieder kind had iets nieuws en dat is leuk. ‘s middags hebben we het ondergoed uitgedeeld en de spelletjes uit de speelgoed voorraad van Marjon en Rein en Anneke. Ik heb nu nog kralen liggen om een keer kettingen te maken. En nog sjaaltjes. Ik verdeel het maar een beetje, dan hebben ze iedere keer wat. Ze hadden immers van de week ook al het een en ander van Linda gekregen (uit de gelukkig teruggevonden koffer, 1 dag voor haar vertrek). We hadden nog aanmaaklimonade over van zaterdagmiddag, dus die hebben we zondagmiddag nog rondgedeeld in de nieuwe bekers die we meegenomen hadden. ‘s Ochtends zijn we met de kinderen mee naar de kerk geweest. Erg leuk het zingen en dansen dat ze doen met de kinderen. Na 3 uur was Bas het echter wel zat. Uiteraard moesten we ook naar voren komen en vertellen wie we waren en waar we vandaan kwamen. Leuk om mee te maken.
Gistermiddag heb ik eerst maar eens mijn foto’s veilig gesteld op USB stick. Ik heb er al zo’n 500 en ook de nodige filmpjes. Later in de middag kwam Naftali en we zijn vervolgens bij zijn zus Eunice geweest (zo’n 200 meter hier vandaan). Zijn zus Mary was daar ook. Het fotoboek van Nederland nog maar eens bekeken en veel verteld over klompen, etc. Gekookte mais gegeten (van de kolf). Erg leuk!
Vervolgens nog een aantal zaken met Naftali besproken. Hij is nu 4 dagen naar Mombasa voor en seminar van zijn school. Zal gelijk ook informeren naar tickets voor de bus naar Mombasa zaterdag. Dan gaan we met z’n zevenen. Wij en Naftali en zijn gezin. Dinsdag komen we dan terug.
Gisteravond maar weer verder met kledingreparaties… een eindeloze stroom kleding komt er langs. En op tijd naar bed. Om half 10 vallen je ogen echt dicht.
Vanmorgen berichtjes typen en dan naat Thika town. Probeer nog wat foto’s te plaatsen. De was moet even wachten… Groet van iedereen in Shade house,
Bas en Dina

• 20 Augustus 2012 - 15:16

Lina :

Hallo Dina en Bas.

wat hebben jullie het geweldig.....hoop dat jullie de komende weken nog veel mooie dagen beleven
    ik kijk elke dag..of er een berichtje van jullie is...... zo .beleef ik het ook een beetje mee.
    inderdaad heeeeeeeeeeel warm hier..

hartelijke groeten Lina .

• 20 Augustus 2012 - 15:30

Sjanie Visscher:

Hoi,Dina,Bas
    we zijn blij dat Bas om is?dat hij het goed naar zijn
    zin heeft, en denk tijd te kort want 4weken zijn zo om
    fijn ,waren de presentjes goed voor Juliana en de kleine.
    nog een fijne tijd met elkaar en groeten voor iedereen

Heel warm,in Tricht.

Sjanie en Ad.

• 20 Augustus 2012 - 18:28

Riena:

Weer erg leuk om te lezen. De 'oma's' kunnen nu ook dit verslag bespreken. Fijn dat er telefonisch contact is geweest b t w. Dat nieuws bereikte mij vrij snel.....;-). Geniet!
    X

C&R

• 20 Augustus 2012 - 18:30

Monique En Ad De Winter:

Hallo Dina en Bas,

We genieten van jullie verhalen. Het is vaakheel herkenbaar. Renate is ook meerdere keren naar de Fourteen Falls geweest met de kinderen van het CRC of het project in de slums. We kijken uit naar de foto's die je gaat plaatsen.
    Nog een fijne tijd.
    Groeten,
    Ad en Monique

• 20 Augustus 2012 - 19:21

Nel:

hoi
    wat een leuke berichten vanuit kenia, volgend jaar wil bas weer mee.!! ik kijk iedere dag snel op de mail of er weer nieuwe berichten opstaan erg nieuwsgierig ben ik . de groeten van ons allemaal willem tessa jeroen bart en nel

• 20 Augustus 2012 - 20:06

Joke Bleuming:

Wat geweldig om te lezen dat jullie het beiden super hebben. En wat geweldig om te lezen dat de kinderen elke keer weer verrast worden met kleding, kralen, een gezamelijk uitje. Ik ben reuze benieuwd naar alle mooie foto's.
    Geniet nog van de komende tijd, jullie hebben het dubbel en dwars verdiend. En wat de was betreft....maak je niet druk, draag het een keer binnenstebuiten.

Dikke kus Joke

• 20 Augustus 2012 - 22:16

Ad Fietje:

Fijn dat jullie het leuk hebben,,,Geniet er van,,,,Liefs van ons

• 20 Augustus 2012 - 23:17

Marijke:

Lieve Bas & Dina!
    Wat goed dat jullie het nu daar samen naar jullie zin hebben. Tegen de tijd dat jullie weer terug komen ben ik er ook weer! Vlieg vanavond terug vanuit Bogota! En dan ben ik zeer benieuwd naar hoe Bas het beleefd heeft. :-)

Liefs Marijke

• 21 Augustus 2012 - 00:17

Marieke & Bas:

Hoi Dina & Bas,
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen! Leuk én herkenbaar!
    Geniet ervan! Groetjes aan iedereen daar....
    Groeten Marieke & Bas

• 21 Augustus 2012 - 00:17

Marieke & Bas:

Hoi Dina & Bas,
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen! Leuk én herkenbaar!
    Geniet ervan! Groetjes aan iedereen daar....
    Groeten Marieke & Bas

• 21 Augustus 2012 - 16:38

Marjon:

Hoi Dina en Bas, leuk om te lezen alles is zo herkenbaar. Ja, voor Bas geldt ook, Afrika is besmettelijk!
    Wat hebben de kinderen het geweldig met jullie.
    Nog veel plezier en genieten,groeten Rein en Marjon.