Een zogenaamd rustig dagje… - Reisverslag uit Kiganjo, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu Een zogenaamd rustig dagje… - Reisverslag uit Kiganjo, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu

Een zogenaamd rustig dagje…

Blijf op de hoogte en volg Dina

22 Augustus 2012 | Kenia, Kiganjo

Nadat we uit Thika town terugkwamen bleek in Shade house de afvoer verstopt te zitten… De kinderen hebben toen boven gedoucht, maar wat nu? De ‘afvoersystemen’ in Kenia zijn immers licht afwijkend van de Nederlandse… Wel, Bas heeft zich nuttig kunnen maken en na een niet helemaal geslaagde poging gisteravond heeft hij het vanmorgen gefikst! Nu is hij de held van de dames hier natuurlijk. Hij kreeg zelfs een briefje van de kinderen met dankjewel dat hij de douche gemaakt had… Zo leuk.
‘s Middags zouden we met Florence, iemand die ik in 2007 al heb leren kennen en zeer waardeer, naar Eunice gaan, een meisje dat mijn moeder en wij enige jaren gesponsord hebben. Als dat niet lukte zou Florence langskomen. Geen van beiden is gelukt, maar wij hebben ons prima vermaakt.
‘s Morgens om te beginnen de riolering. Vervolgens de was gedaan. Eerlijk gezegd was ik blij dat op een gegeven moment de kinderen aanboden om mij te helpen … Wat is dat zwaar dat wassen op de hand. Met name omdat je kleding hier echt zwart wordt en dan van 2 personen een week was… Bernard noemt het waarschijnlijk delegeren, sommigen noemen het kinderarbeid, maar de kinderen vonden het geweldig om te doen. Ik heb nog meer respect voor hen gekregen dan ik al had. Vervolgens heb ik met Julie, de huismoeder die gelukkig weer terug is van verlof, een en ander doorgenomen. Er is een mevrouw geweest die de maten genomen heeft van de kinderen om nieuwe (extra) uniformen te maken (laten maken is goedkoper en van betere kwaliteit), ‘s middags iemand om de maten te nemen voor de bijbehorende truien en de sokken moeten we dan nog kopen. Binnen 10 dagen klaar, dus kunnen we mooi nog foto’s maken voor Carlo! Ook zijn we naar de plaatselijke timmerman geweest om rekken en planken voor in de keuken te kopen. Af en toe schieten er duiven of kippen van de buren naar binnen in de keuken en die pikken dan de zakken met bonen, etc. open. Met de nieuwe rekken kunnen die hoger gelegd worden. Maandag? klaar. Maarten de andere vrijwilliger gaat die kopen namens zijn sponsors. Fantastisch. Vervolgens hebben we nog een paar van die typisch keniaanse bezems gekocht. Die in Shade waren namelijk niet meer dan een paar sprietjes. 3 voor 60 cent, moet kunnen..
Daarna zijn Bas en Maarten nog bezig geweest met het herstellen van een van de schoenenkasten. En ik heb een losse hoek van de bank gerepareerd, gaten in het gordijn voor de kast gedicht en weer een paar kledingstukken gerepareerd. Vanaf een uur of 3 hebben we lekker buiten gezeten in het zonnetje. Kop koffie/thee erbij, heeeeerlijk. Lekker keuvelen met de kinderen en ondertussen maar weer een uniform repareren.
Vanavond heb ik ‘gestreken’ op de nieuw aangeschafte strijkplank. Ik moet dat wel zittend doen, want dat ding is zo laag, maar het ging. Zaterdag gaan we immers naar Mombasa, dus dan moeten er wel een paar kledingstukken schoon en in redelijke staat mee.
Wel, verder kan ik alleen maar zeggen dat de dagen hier omvliegen en dat we het heel gezellig hebben met Maarten de andere vrijwilliger. Beetje jammer dat hij Belg is natuurlijk…  We lachen heel wat af. Dat doet Bas inmiddels trouwens ook met de mensen hier, ook als verstaat hij ze vaak maar half. Met gebaren komt hij een heel eind en vanmorgen heeft hij samen met Juliana in het riool staan wroeten en ik hoorde hen schateren, dus ga er maar vanuit dat hij zich prima vermaakt.
Vanavond hebben we Julie’s befaamde spaghetti gegeten. Echt heerlijk!
Morgenvroeg gaan we eerst naar de stad. Kijken naar een nieuwe printer voor in Shade. Maarten gaat die ook sponsoren. Om 11 uur hebben we dan met nederlanders afgesproken die hier elders in een weeshuis vrijwilligerswerk doen en bij ons op bezoek komen. ‘s Middags komt Florence als het goed is en gaan we mogelijk alsnog naar Eunice.
Donderdag staat Blue Post op de planning. Een redelijk bekend hotel in een mooie omgeving. We willen daar gaan lunchen met Teresa.
Tot de volgende keer maar weer. Het is inmiddels kwart over 11 en ik moet nodig gaan slapen.
Lala unono van
Dina en een slapende Bas
PS woensdag: gisteren en vandaag ook heerlijk weer hier. Zonnig met een verkoelend windje.
PS 2 Ad en Sjanie: ik heb foto's van het overhandigen van de presentjes. Julie was er erg blij mee.

PS 3 De groeten van iedereen hier aan alle 'vrienden' in Nederland

• 22 Augustus 2012 - 10:40

Ria:

Gezellig weer om een stukje nieuws te lezen, gelukkig voor jullie dat alles zogoed verloopt, zelfs met de riolering. Het heeft zo moeten zijn dat Bas erbij was om dat te verhelpen.
    Geniet van alle dagen zeker als zo zo snel gaan.
    Gr. Ria

• 22 Augustus 2012 - 10:47

Marian Baks-van Wanrooij:

Hoi Dina en Bas! Wat een heerlijk verslag om te lezen! Zo te horen hebben jullie een fantastische tijd daar met alle kindjes en vrijwilligers. Geniet! Ik kijk uit naar je volgende verslag. Heel bijzonder wat jullie daar allemaal doen; keep up the good work!

• 22 Augustus 2012 - 14:20

Evelien:

Lieve Dina en Bas,
    Wat heerlijk om al jullie verhalen te lezen, het is net alsof ik er zelf een beetje bij ben, zo herkenbaar! Zou er veel voor over hebben om ook even met de kinderen te kunnen kneuteren!Want hie fijn het ook is om het te lezen, krijg er ook een beetje heimwee van hoor! Als jullie terug zijn moeten we echt een afspraak maken! wil graag alle foto's zien! Hoe is het met the bads and mice? is de plaag al verholpen? ;-) Of zijn ze er stiekem toch nog wel.. haha! En de grote vliegmieren met hun vier vleugels die je absoluut niet in je klamboe wil hebben;-)
    Blij dat jullie het zo naar je zin hebben en dat het bas ook goed bevalt!

Liefs en knuffels voor iedereen!
    xx eef

• 23 Augustus 2012 - 09:06

Marije:

Hi Dina,
    Je hebt je oude werkje weer opgepakt dus :-) kleding repareren! Ik zie je nog zo zitten met al die kapotte broeken, truien e.d. De kids zullen super blij met je zijn.
    Ik ben benieuwd hoe je bezoek aan Eunice is en doe Florence de groeten. We bellen als je terug bent of spreken af om bij te kletsen, ook hier nieuws!

Dikke kus aan iedereen!

• 23 Augustus 2012 - 19:11

Sjanie En Ad Visscher:

Hoi,Dina en bas.
    Als we alles zo lezen is er tijd te kort om alles te doen ,maar er is al veel gedaan als we dit zo lezen, heeft Bas ook het, KENIA ,virus te pakken. fijn om te lezen we kijken er naar uit om te zien wat er allemaal is gedaan, want terug er naar toe gaan doen we zeker als we de Fam,weer bezoeken.Nou geniet van de tijd nog daar, het gaat veel te snel.

Groet,uitTricht,voor iedereen daar.
    Sjanie en Ad.