20 Kinderen hebben de dag van hun leven gehad... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu 20 Kinderen hebben de dag van hun leven gehad... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Dina Doesburg-van 't Hoog - WaarBenJij.nu

20 Kinderen hebben de dag van hun leven gehad...

Door: Dina

Blijf op de hoogte en volg Dina

24 Oktober 2011 | Kenia, Nairobi

Jambo!
Daar ben ik weer. Zit even in het kantoor om hier snel een berichtje te tikken op de Rabo PC. Wel een gat te overbruggen vanaf afgelopen vrijdag.
Net nadat ik mijn berichtje geplaatst had viel internet uit in het internetcafe, dus heb ik helaas mijn mail niet meer kunnen lezen... Dus dan nu maar: iedereen de groeten terug.
We zijn daarna naar december hotel gegaan om te lunchen. Ik dacht doe eens gek: ik trakteer Evelien... 1,60 euro voor twee personen.
Daarna naar leens supermarket. We moesten limonade, cakejes en snoepjes halen voor ons schoolreisje morgen. Aangezien we aardig wat vracht hadden en we al aan de late kant waren zijn we toen met de tuktuk naar Thika Technical gegaan, de school waar Naftali werkt. We zijn daar rondgeleid en hebben aardig wat oude motoren langs zien komen. De autotechniek is daar nog tamelijk gericht op de jaren 70-90... Maar ze zijn een inhaalslag aan het maken. Grappig was dat Naftali ook liet zien hoe ze dat proberen te doen. Ze gebruiken een beamer voor het lesgeven. Toen hij die opgestart had hield hij een inleiding over een nieuw voertuig en liet toen een foto zien...van Bas zijn nieuwe kipper. Echt idioot om die daar te zien.
Het was inmiddels te laat om nog terug te gaan naar Shade en dan weer terug te komen naar town. We gingen namelijk uit eten met het bestuur en vrijwilliger Evelien bij coconut grill. Dus lekker relaxed even op het (mooie) schoolterrein in de zon gezeten en gelopen en vervolgens op de boda boda (fietstaxi) naar het restaurant.
Het restaurant was het net niet geloof ik. De serveerster was bepaald geen licht en de soep die we besteld hadden meot nu nog komen. Met taxi zijn we door de blub in Kiganjo weer teruggegaan,
Zaterdag ons GEWELDIGE uitstapje. Naftai wilde om 6 uur vertrekken... Ik dacht niet dat dat echt haalbaar was dus de matatus om 7 uur besteld... die kwamen natuurlijk om half 8 en de laatsten die mee moesten om 8 uur. Kwart over 8 reden we weg. Aangezien ik me daar al op ingesteld had was ik tevreden:)
Na een rit van ruim 2,5 uur kwamen we aan bij Bomas of Kenya. De kinderen genoten alleen al van de rit. En ik ook! We hebben eerst Yoghi gedronken met een mandazi. Lekker. Toen naar de traditionele hutjes per stam. Daarna hebben we weer wat gedronken en konden de kinderen de speeltuin in. Lekker in het gras liggen zonnen en zelfs nog een kwartiertje geslapen. Het was zo relaxed. Ze hadden daar ook een electrische landrover voor kinderen waar een ritje mee gemaakt kon worden. Wel Carlo, dat heb ik maar gedaan in plaats van een ijsje. 30 shilling per kind, dat is ongeveer 20 eurocent. Je had ze moeten zien glimmen...
Om half vier begonnen de traditionele dansen en acrobaten. Erg leuk om te zien. Tegen half 6 vertrokken we weer en rond 8 uur waren we bij een restaurant in Thika, waar de kinderen nog (vette, slappe) frietjes gegeten hebben met een worstje. Ze hebben echt de dag van hun leven gehad en ik moet zeggen dat de volwassenen ook met volle teugen genoten hebben. Het was wel een lange dag van 5 uur op tot 10 uur ’s avonds..
Zondag ben ik met Naftali, Teresia en Rita naar de kerk geweest. Daarna trakteerde Naftali op een lunch en zijn we teruggegaan naar Shade voor een boardmeeting,
Toen we net begonnen waren kwamen Peninah, Dorcas en Jane naar Shade.
Geweldig om die grote meiden van CRC weer te zien en zij waren ook blij! Sabine mede bestuurslid van de vorige stichting was er ook. Zij verblijft een aantal dagen in CRC.
Zij had ook Edward en Carol meegebracht, broertje en zusje van Peninah. Ok leuk om die kleintjes weer te zien, maar die kenden me (logisch) na 4 jaar niet meer.
De bestuursvergadering duurde maar liefst tot 10 uur. Jammer dat bestuurslid George verstek moest laten gaan.
Vanmorgen weer om half 6 op... De kinderen mee naar school gebracht en rustig aan teruggelopen via een andere weg. Heerlijk om daar zo te lopen. Op een gegeven moment twijfelde ik of ik links of reachtdoor moet gaan. Stond daar een jongen die zei...’take that direction...’ Hij wist dus waar ik heen moest. Ook de jongens weer tegengekomen die vorige keer bij Naftali geholpen hebben met schoonmaken en schilderen. Erg leuk.
Zometeen naar de stad. Daarna met de social worker wat dingen doen.
En de notulen van gisteravond uittikken.
Eva: Evelien heeft net de films die jij gedownload hebt getest en ze doen het!
Maar nu eerst naar de stad.... het is wel bewolkt maar nog droog en gelukkig iets minder modderig. Jullie kunnen je waarschijnlijk nauweljks voorstellen hoe dat nu hier gaat:
Eerst over een modderpad met je sportschoenen met van die hompen klei eronder naar first corner, vervolgens schoenen wisselen en met de moterbike naar BAT, een punt waar de matatus staan, en vervolgens lekker opgepropt met een man of 20 in dat nissanbusje naar de stad... ik kijk er al weer naar uit:)
Heb het gezellig met Evelien. Zij is gisteren met de kinderen naar de kerk geweest. Dat was leuk zei ze.
Groet voor nu en tot de volgende keer....
Dina

  • 24 Oktober 2011 - 17:35

    Bianca:

    Heey Dina, wat leuk om nu jouw verhalen te lezen!! Leuke foto's ook. Ze zien er idd heel gelukkig uit en jij ook. Succes met de modder, het is echt erg als je die foto van de stoep voor het huis ziet. Wil je Julie vragen of wil jij een foto maken van de nieuwe schooltassen, dan kan ik die in mijn presentatie verwerken voor school. Alvast bedankt (asanti sana), kwaheri doei doei

  • 24 Oktober 2011 - 18:08

    Theo En Erika:

    Hoi dina wat en verslag weer. Fijn dat iedereen zo heeft genoten waar wij hier allang niet meer van genieten toch???
    We wachten op je volgende verslag.
    Bedankt

  • 24 Oktober 2011 - 19:08

    Marieke:

    Hoi Dina,

    Het blijft zo herkenbaar, leuk om te lezen! Geniet ervan!

    Gr. Marieke

  • 25 Oktober 2011 - 13:51

    Marjon:

    Hoi Dina, heerlijk om alles weer te lezen,zo herkenbaar.Geweldig om de meiden van CRC te zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dina

In 2007 was ik vrijwilliger bij het kindertehuis van CRC in Thika, Kenia. Een supertijd heb ik daar gehad. Daarna ben ik altijd betrokken gebleven bij de kinderen van Thika en dat heeft geresulteerd in leuke en helaas ook minder leuke ervaringen. Sinds april 2010 is er door een drietal kenianen, een engelse die in Spanje woont en mijzelf een nieuw project opgestart: Shade Children Foundation. Mijn goede vriend sinds jaren, Naftali Kaguongo, is de voorzitter van de nieuwe NGO, waar ik dus lid van ben. Wil je dit waardevolle project steunen? Vrijwilliger worden of er gewoon meer over weten? Kijk dan op www.shadechildrenfoundation.nl Wij hebben ook een pagina op facebook.

Actief sinds 05 Nov. 2006
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 111773

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 15 December 2015

Op herhaling... Of toch niet.

08 Maart 2015 - 20 Februari 2015

Met Eva naar Kenia.... Bijzonder en zo benieuwd

06 December 2014 - 21 December 2014

Kenia tussen Klaas en Kerst

29 Augustus 2014 - 08 September 2014

Een tussendoortje....

19 Januari 2014 - 19 Januari 2014

Verjaardag vieren met mijn zusje in Kenia...

01 November 2013 - 11 November 2013

10 days Kenya.. Te kort, maar de moeite waard!

27 Maart 2013 - 09 April 2013

Pendelen tussen 1st and 2nd home..

14 Augustus 2012 - 09 September 2012

Beloofd is beloofd...

19 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Thika, Kenia 2011, een tweede ronde...

02 Maart 2011 - 12 Maart 2011

Shade, een nieuwe start in Kenia..

02 Juni 2007 - 30 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: